Sfera ruchu Toruń
EN

Spektakle

Spektakle Sfery Ruchu_Toruń 2025

Piątek (4 lipca), godz. 18.30

Trofea, taniec i choreografia: Julia Bentkowska i Julia Litwin

Za pomocą języka człowiek przekształca świat - ujarzmia naturę, nadaje stworzeniom rolę rzeczy. Tam, gdzie przyroda buduje relacje i równowagę, my wprowadzamy brutalną prostotę: drapieżnik i ofiara. Czym naprawdę jest trofeum? Czy jego zdobycie ma wartość? A może to natura stawia warunki - i odbiera więcej, niż pozwala wziąć?

Taniec: Julia Bentkowska, Julia Litwin

Muzyka: Fernando Corona - Muim, When Dover Cry (FX) - Nature Sounds

O twórcach:

Julia Bentkowska - tancerka, absolwentka kierunku Taniec w kulturze fizycznej na specjalności Tancerz nauczyciel na Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, aktualnie studentka Choreografii na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoją solową pracę "Save Our Souls" prezentowała na deskach Sceny Wspólnej w Poznaniu, Teatru ROZBARK w Bytomiu oraz podczas Sfery Ruchu w Toruniu. Tańczyła w spektaklach "Libertas" (chor. Gosia Mielech), „LOVE” (chor. Agnieszka Doberska), "Pieśni Żałobne" (chor. Monika Błaszczak), ,,Bezkres ludzkiej niewinności” (chor. Adrian Radwański, Monika Błaszczak, Wojciech Furman), ,,Limit” (chor. Adrian Radwański, Wojciech Furman, Paweł Malicki, Monika Błaszczak) oraz „Fluid 360” (chor. Adrian Radwański, Wojciech Furman, Artur Bieńkowski, Paweł Malicki).

Julia Litwin - tancerka, absolwentka kierunku Taniec w kulturze fizycznej na specjalności Tancerz nauczyciel Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu oraz rocznego Professional Training Program by ImPerfect Dancers Company w Pizie (Włochy). Z tańcem związana od najmłodszych lat, swoją wiedzę i doświadczenie pogłębiała podczas udziału w licznych warsztatach u artystów polskich, jak i zagranicznych, m.in.: P.A.R.T.S. Summer School (Belgia), „Projekt Q” (Polski Teatr Tańca), Stadttheater Giessen (Niemcy) i inne. Tańczyła w spektaklach "7 is not 10" (chor. Andrzej Adamczak), „Back to Life” (chor. Walter Matteini), „Libertas” (chor. Gosia Mielech), „Freedom Abstract” (chor. Agnieszka Doberska) oraz „Fluid 360” (chor. Adrian Radwański, Wojciech Furman, Artur Bieńkowski, Paweł Malicki).

 

Solo na cześć mojego zmarłego kota Polikarpa, Radosław Lis, choreografa: Paweł Urbanowicz, Radosław Lis

Krótka forma taneczna. Epitafium dla zmarłego kota Polikarpa. Impresja choreograficzna na temat straty bliskiej istoty.

Taniec: Radosław Lis

Muzyka: Epitaphium - Zbigniew Preisner

O twórcach:

Radosław Lis – Aktor, tancerz, choreograf, reżyser światła. Absolwent AST w Krakowie, WTT w Bytomiu. Występuje jako aktor i tancerz na scenach Polskich (m.in. Teatr Capitol we Wrocławiu, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, Teatr Gry i Ludzie w Katowicach, TWON w Warszawie, Teatr Pantomimy we Wrocławiu). Tworzy choreografie i światło do spektakli dramatycznych i dla młodego widza (m.in “Dzikość Serca”, “Cukierku Ty łobuzie” reż. Michał Piotrowski). W 2018 otrzymał rezydencję na MAAT Festivalu, w ramach której powstało solo „Don Lis” reż. Andrzej Michalski (Grand Prix „Strzała Północy” 2020). W 2024 roku wraz z zespołem spektaklu „Zemsta. Dell’arte” (reż. Matteo Spiazzi) zdobył Złotą Maskę.

Paweł Urbanowicz – Tancerz, choreograf, pedagog, absolwent WTT w Bytomiu PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W roku 2018 stypendysta artystyczny Miasta Suwałk. Współpracował m.in. z Wojciechem Mochniejem (W & M Physical Theatre w Calgary, Kanada), Jerzym Stuhrem, Jakubem Lewandowskim, Maciejem Gorczyńskim, Tomaszem Ciesielskim, Edanem Gorlickim (Izrael), Sylwią Hefczynską-Lewandowską, Janem Peszkiem, Maciejem Kuźmińskim czy Ferencem Feherem (Węgry). Prezes Stowarzyszenia Aktywności Społeczno-Artystycznej “Nie Po Drodze”. Współtwórca takich spektakli jak Lorem Ipsum w reż. własnej (Vagabond Physical Collective), Plateau w chor. Macieja Kuźmińskiego (prod. Teatr ROZBARK), Mewa w reż. Franciszka Szumińskiego. Reżyser i choreograf spektakli teatru tańca Forward unto Dawn (Teatr Pantomimy we Wrocławiu), Powroty (produkcja 11. Suwalskich Teatr-Akcji).

fot. Aleksandra Staszczyk

nagle, taniec i choreografia: Agnieszka Jodłowska, Magdalena Bębenek

Spektakl taneczny opowiadający o doświadczeniu straty – tej nieoczekiwanej, niezrozumiałej, czasem codziennej, a czasem druzgocącej. Inspiracją do powstania przedstawienia stał się wiersz Steve’a Kowita, w którym nagłe pęknięcie ulubionych dżinsów staje się metaforą utraty – tej małej i tej wielkiej, tej, która przychodzi bez ostrzeżenia. Artystki próbują uchwycić uniwersalność straty: utratę bliskiej osoby, relacji, poczucia sensu czy bezpieczeństwa. „nagle” opowiada również o tym, co dzieje się wewnątrz nas, kiedy coś się kończy – o ciszy, bólu, pustce, ale też o sile, która pozwala iść dalej. Spektakl nie daje gotowych odpowiedzi. Jest raczej wspólnym przeżywaniem – próbą zrozumienia, przyjęcia i oswojenia tego, co nieuniknione.

Taniec: Agnieszka Jodłowska, Magdalena Bębenek

Muzyka: Percy Faiith& his Orchestra " The Theme from A Sommer Place", Street Feever "La Corde", Beutiful Chorus "Faith's hymn".

O twórcach:

Agnieszka Jodełka Jodłowska – absolwentka animacji kultury na Uniwersytecie Zielonogórskim, Od 2006 zajmuje się zawodowo nauką tańca współczesnego, jako pedagog, instruktor i choreograf. Profesjonalnie związana ze środowiskiem tańca współczesnego oraz teatru tańca. od 2012 do 2019 była współtwórczynią oraz tancerką w Pracowni Teatru Tańca/Zielona Góra obecnie Physical ArtHouse partycypując w projektach choreograficznych realizowanych przez PTT. Uczestniczka licznych warsztatów i szkoleń- zarówno jako uczestnik, jak i prowadząca z zakresu tańca współczesnego, improwizacji, oraz zajęć związanych z artystyczną, terapeutyczną i edukacyjną pracą z ciałem. Od wielu lat współpracuje z instytucjami kultury, w kraju i za granicą, gdzie prowadzi warsztaty i zajęcia. Również w 2019 roku powołała do życia grupę Trio z Rio, w składzie: Magdalena Bębenek, Kalina Grupa- Spławska, Agnieszka Jodłowska, z którym tworzy niezależną, zaangażowaną społecznie, szeroko pojętą sztukę VideoArt.

Magdalena Bębenek – absolwentka animacji kultury o specjalności taniec na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Z tańcem związana od najmłodszych lat. Od wielu lat współpracuje z różnymi szkołami tańca, jako tancerka i choreograf-również tymi niezwiązanymi ściśle z nauką tańca współczesnego. Przez wiele lat współtworzyła pokazową Grupę Taneczną Slayd, która ma na swoim koncie wiele realizacji telewizyjnych. Od 2017 do 2020 profesjonalnie związana z Pracownią Teatru Tańca z Zielonej Góry, gdzie partycypowała w wielu projektach choreograficznych realizowanych przez zespół.

 

Galanteria, taniec i choreografia: Natalia Feret

Najczęściej zaliczamy do niej wstążki, koronki, rękawiczki i torebki. Co jeśli to nasze ciało staje się manekinem, którego rolą jest dopełnienie stroju?

Taniec: Natalia Feret

Muzyka: CQNZR. - Silo

O twórcach:

Natalia Feret - absolwentka XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie o profilu teatralno-tanecznym, ukończyła licencjat na kierunku Choreografia i Techniki Tańca w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz aktualnie studentka I roku magisterskiego na tym samym kierunku, tancerka Cyprus Events Company, tancerka teatru V6 oraz nauczyciel tańca w szkołach w Łodzi oraz Warszawie.

 

 

 

What if..., taniec i choreografia: Klaudia Czenczek

Ciągła analiza decyzji, presja perfekcyjnych wyborów, niekończące się pytanie: co jeśli? Czy potrafimy żyć tu i teraz? Co jeśli pozostajemy w skomplikowanej rzeczywistości stworzonej przez nasze myśli? Co jeśli stajemy się ich niewolnikami? Co jeśli...

Taniec: Klaudia Czenczek

Muzyka: Julie Roue - Le cri

O twórcach:

Klaudia Czenczek - artystka, tancerka, choreografka i pedagożka tańca. Obecnie studentka Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Choreograf w Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie, gdzie współpracuje przy spektaklach wokalno - tanecznych. Bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach, konkursach m.in. SoloDuo, International Online Dance Competition, Carpathia Festival (tancerka i choreograf).

fot. Aleksandra Staszczyk

Świadek Przemocy, Adeptki Olsztyńskiego Teatru Tańca, choreografia Anna Janczarek

Spektakl to artystyczna forma wyrazu, która ma na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat problemu przemocy i promowanie pokoju oraz szacunku. Jest to ukazanie procesu przemiany i nadziei, przedstawiając ofiary przemocy, ich walkę i możliwość wyjścia z trudnej sytuacji. Opowieść o osobie doświadczającej przemocy, jej wewnętrznych rozterkach, a także o wsparciu ze strony bliskich Dobór utworów i ruchów, które wzbudzają empatię, wywołują emocje i angażują widzów.

Taniec: Hanna Żyznowska, Zoja Michalska, Matylda Rybak, Emilia Szpakowska

Muzyka: Says – Nils Frahm

O twórcach:

Anna Janczarek od 2015 roku rozpoczęła współpracę z Pracownią Tańca Współczesnego Pryzmat jako pedagog. Instruktor pilates MAT 1,2,3 w szkole Greta’s Pilates oraz w Australian Pilates Method Association z Bogna Janik Forbes, trener Terapii Tańcem i Analizy Ruchu w Ośrodku Terapii Tańcem i Ruchem IBA, trener Zoga Movement Introduction oraz trener Streching & Mobility. Uczestniczyła w wielu warsztatach czołowych choreografów z Polski i zagranicy. Obecnie jest również tancerką Olsztyńskiego Teatru Tańca Zdobyła wyróżnienie w konkursie choreograficznym “MY DANCE” 2022. Współpracowała z reżyserami Agnieszką Kołodyńską-Iglesias oraz Tomaszem Czaplarskim. Współtwórca czterech odcinków „OTT/m2. Za OTT/m2 odc. 1- otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie The BestOff // On-line za Najlepszy Projekt Teatru Niezależnego On-line. Wraz z Aleksandrą Salej współchoreograf i współreżyser spektaklu „ Mapa Twarzy” powstałego w ramach projektu „Seniorzy w teatrze tańca”. Taniec jest dla niej pasją, ale również regularną pracą, przy czym ważna jest samodyscyplina.

 

Pot i perły, Catherine Michalska, choreografia: Amanda Bou Kheir

Solo taneczne inspirowane kobiecością i jej wielowymiarowością. Punkt wyjścia stanowi obraz bogini – Wenus, symbol piękna i idealizacji kobiecego ciała. Etiuda eksploruje przemiany kobiecej tożsamości pod wpływem kultury, oczekiwań i codziennych ról.

Taniec: Catherine Michalska

Muzyka: Aurora- Concert Intro; Luciano Pavarotti - Ave Maria; Violetta Villas fragment wywiadu "Kariera" 1970 (TVP)

O twórcach:

Catherine Michalska - Pochodząca z Houston w Teksasie Catherine Michalska ukończyła szkolenie taneczne w Houston Ballet Academy, a następnie w Master Ballet Academy w Phoenix w Arizonie. W 2018 roku Catherine rozpoczęła studia na Belhaven University, które ukończyła w 2022 rokuz tytułem Bachelor of Fine Arts w dziedzinie tańca i Bachelor of Science w dziedzinie informatyki z matematyką ze stopniem mniejszym (minor). Podczas studiów Catherine była członkiem zewnętrznych zespołów projektowych, co doprowadziło ją do występów z Feet Speak Dance w Mississippi i Mei/Co w Teksasie. Od czasu przeprowadzki do Polski w 2022 roku występowała i brała udział w Festiwalach Cyrkulacje, SoloDuo Polska Edition i Po:Ruszeni. Ostatnio występowała w Lubelskim Teatrze Tańca w produkcji Stefano Silvino „Fashion Beach” oraz w Arabii Saudyjskiej z „The Butterfly Effect” Anny Hop.

Amanda Bou Kheir - tancerka, choreografka, instruktorka tańca. Ukończyła wyższe studia taneczne na WSUS w Poznaniu. Absolwentka Warsaw Dance Department, gdzie miała szanse szkolić sie u rożnych choreografów z Polski inna granicy. Kwalifikacje na instruktora tańca zdobyła w Bydgoszczy na kursie instruktorskim stylów ulicznych. Następnie doskonaliła swoje umiejętności na Sycylii, uczestnicząc w projekcie organizowanym przez włoskiego choreografa Roberta Zappala. Po powrocie do Polski ukończyła kurs choreografii eksperymentalnej w Centrum Ruchu w Warszawie. Współpracuje z teatrem XL w Warszawie, gdzie prowadzi warsztaty taneczne i przygotowuje spektakle. Zdobywczyni nagrody Instytutu Muzyki i Tanca za swój choreodram pt „J.A.” na festiwalu monodramów w Koszalinie „Debiuty - Strzała Północy 2019”. Uczestniczyła w rezydencji artystycznej francuskiego choreografa Didier Theron. Wystąpiła w produkcja Teatru Tańca Zawirowania: "Lilith", "No matter Distance" "Przesycone mgłą", "One". Brała udział w spektaklu "Treny" - Warszawskie Centrum Pantomimy . Obecnie współpracuje z Teatrem XL, gdzie tworzy choreografie do spektakli ("Biznes od kuchni", "Ferajna. Zupełnie inny świat") i uczy w Szkole Metod i Technik Aktorskich przy Teatrze XL.

 

Och…, Teatr Tańca AKRO, choreografia Joanna Miś-Fudali

Życie. Och, życie!

Taniec: Joanna Domagalska, Honorata Fudali, Weronika Gajewska, Weronika Nowakowska, Dagmara Szpila, Alicja Tołoczko, Nela Urbańska, Agnieszka Włodarczyk, Jakub Suszko

Muzyka: Fok – Olafur Arnalds, Scratch – Power-Haus, Duomo, Amor Congelado – District 78

O twórcach:

Teatr Tańca AKRO to formacja artystyczna i jednocześnie laboratorium ruchu, działająca przy Młodzieżowym Domu Kultury w Toruniu od 1993 roku. Twórczynią koncepcji artystycznej AKRO i choreografem zespołu jest Joanna Miś-Fudali.

Głównym założeniem  AKRO jest poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez taniec, ruch. Zespół pracuje w oparciu o technikę tańca współczesnego, wzbogaconą o język teatru i improwizację. Umiejętności techniczne uczestnicy zdobywają podczas zajęć oraz warsztatów.  Grupa uczestniczy w festiwalach tańca współczesnego i teatrów tańca zarówno w kraju jak i za granicą. Bierze też udział w międzynarodowych projektach, m.in. w Holandii, na Litwie, w Bułgarii, Hiszpanii i Czechach, nawiązując współpracę z innymi zespołami związanymi z tańcem, teatrem i muzyką.

fot. Radosław Kubiak

Lollipop, taniec i choreografia Magdalena Pyzik, Cláudio Costa

Opis:

I saw myself licking on a strawberry lollipop, / I saw my friend licking on a strawberry lollipop, / He saw himself licking on a strawberry lollipop, / I see everyone in this strawberry lollipop.

Taniec: Magdalena Pyzik, Cláudio Costa

Muzyka: -

O twórcach:

Magdalena Pyzik Tancerka, studentka drugiego roku dwuletniego kursu Performact – Intensive Course For Contemporary Dance Performers w Portugalii. Uczestniczka programu Kibbutz Contemporary Dance Journey Program 2023 w Izraelu. Na przestrzeni lat miała okazję brać udział w wielu festiwalach i konkursach tanecznych jako solistka jak i członkini większych grup czy duetów. Swoją taneczną przygodę rozpoczęła w zespole tanecznym „MAK” w Zabrzu, a w późniejszym czasie dołączyła również do Gliwickiego Teatru Tańca, gdzie do 2024 roku miała okazję uczestniczyć w różnych spektaklach i inicjatywach tanecznych.

Cláudio Costa Tancerz pochodzenia portugalskiego, ukończył szkołę Luís António Verney w Portugalii, gdzie rozpoczął swoją taneczną edukację w dziedzinie tańca współczesnego oraz klasycznego. W 2023 roku odbył staż w Companhia Portugesa De Bailado Contemporâneo. W czerwcu tego roku ukończył dwuletni kurs Performact – Intensive Course For Contemporary Dance Performers w Portugalii. Od 2022 roku współpracuje z wieloma artystami, dzięki czemu ma okazję prezentować się w wielu spektaklach o charakterze tanecznym.

 

Sobota (5 lipca), godz. 18.30

Siebie mamy, Zespół Tańca Współczesnego Eter, choreografia Marta Pańka

O byciu w grupie. O więziach, które nas łączą. O wspólnym przeżywaniu i towarzyszeniu sobie. O dobrym, bezpiecznym miejscu, w którym mamy siebie, w którym siebie mamy.

Taniec: Iga Balewska, Kornelia Dominiak, Jadwiga Hoffmann, Małgorzata Kowalska, Zofia Lewandowska, Milena Łobocka, Paulina Łobocka, Natalia Olszewska, Marta Szpila

Muzyka: For Teda – Olafur Arnalds, Sync - HVOB

O twórcach:

Zespół Tańca Współczesnego Eter istnieje od 2013 roku w Ognisku Pracy Pozaszkolnej – Dom Harcerza w Toruniu, pod kierunkiem tancerki i choreografa Marty Pańki. Zrzesza młodych pasjonatów tańca, którzy zdobywają umiejętności podczas zajęć i warsztatów. Od początku działalności tradycją Zespołu są coroczne koncerty/spektakle, które odbywają się na deskach Teatru Baj Pomorski. Zespół bierze udział w licznych przeglądach i konfrontacjach tanecznych w całej Polsce.

fot. Paweł Szymkowiak

404: Gender Not Found, taniec i choreografia: Kamila Biedrzycka

Co jest kobiece, a co jest męskie? Czy muszę mieścić się w kanonach, które wykreowało społeczeństwo? Co jeśli jestem czymś pomiędzy - czymś co jest zwierzęce, wulgarne i agresywne, albo delikatne i zmysłowe? Czy oznacza to, że od razu musi być nacechowane płciowo? “404: Gender Not Found” to proces godzenia się ze swoim wyglądem, swoim zachowaniem i trudami funkcjonowania w obecnym świecie. To nauka życia w zgodzie ze sobą.

Taniec: Kamila Biedrzycka

Muzyka: "Cielo" - Murcof https://www.youtube.com/watch?v=NE9TBkfSjtE

O twórcach:

Kamila Biedrzycka Osoba tańcząca, choreografująca, performująca. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie oraz studiów licencjackich na kierunku Taniec, na specjalności tancerz-choreograf na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym Małych Form Po:ruszeni za autorską choreografię „Syzyf”. Brała udział w tworzeniu spektakli „Folwark zwierzęcy”, „Banda Czarnej Frotte” i „Dziadek do orzechów” w Teatrze PINOKIO w Łodzi jako asystent choreografa. Stworzyła choreografie do spektakli „Piaskowy Wilk”, którego premiera miała miejsce w Teatrze PINOKIO w Łodzi, „Czyścicielka”, którego premiera odbyła się w Teatrze Małym w Łodzi oraz „Córki Trygława”, którego premiera miała miejsce w Teatrze Yeta w Łodzi. Zaprezentowała także autorskie choreografie „404: Gender Not Found” oraz „Dyptyk na dwie ręce i dwie nogi” podczas eXperymentalnej Sceny XS w Teatrze ROZBARK. Obecnie zajmuje się tworzeniem choreografii do spektaklu „I tak mnie poślubisz!” w Teatrze Kloszart w Olsztynie.

 

My perfect child, taniec i choreografia: Alicja Neumann

To co piękne jest w dzieciństwie, to beztroska i wielkie pokłady kreatywności.

Taniec: Alicja Neumann

Muzyka: “Akacje” IKARVS, AKASHA MX

O twórcach:

Alicja Neumann - tancerka i artystka, absolwentka Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca „Fouetté” w Poznaniu. Obecnie studentka Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz studentka 5 roku kierunku Lekarskiego w Poznaniu. Podczas swojej ścieżki artystycznej występowała na deskach Teatro Degollado w Guadalajarze, Opery Narodowej w Warszawie, Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jej solowa praca „insight info the brighter miała premierę podczas Festiwalu Cyrkulacje 2024, a swoją najnowszą choreografię „My perfect child” artystka zaprezentowała podczas Polskich Eliminacji Solo Dance Contest w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2025.

 

Pomrok, Teatr Tańca Ego Vu, choreografia: Eliza Hołubowska

Pomrok - społeczność, która nie stoi w pełnym świetle, która tworzy swoją rzeczywistość. Inspiracją do ruchu w tej choreografii była postać wybitnego choreografa i tancerza Thierrego Vergera , twórcy techniki tańca „modal underground”. Znany jest na całym świecie , a w Polsce zaistniał mocno w mediach jako choreograf programu You Can Dance.

Taniec: Weronika Bielecka, Tosia Cebulska, Julia Chmielewska, Natalia Grzegorczyk, Eliza Hołubowska, Alicja Misiak, Sandra Mizińska, Alicja Smołuch, Ewelina Tołyż – Kuczyńska, Martyna Wojdyła, Bartosz Wilniewicz, Sebastian Zemankiewicz

Muzyka: Necrology, Amon Tobin, Four Tet, Ambient Frequencies

O twórcach:

Teatr Tańca EGO VU Zespół tworzą ludzie, dla których wspólną płaszczyzną wyrazu jest taniec i teatr. W kolektywnym procesie twórczym powstają autorskie spektakle, w których ważny jest emocjonalny przekaz sceniczny. Obecnym szefem artystycznym i choreografem jest Eliza Hołubowska. Członkowie zespołu ściśle współpracują z Teatrem KANA w Szczecinie ,grają w repertuarowych spektaklach Teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt i regularnie uczestniczą w projektach Ośrodka Poszukiwań Twórczych Schloss Broellin w Niemczech. EGO VU jest członkiem Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej i Środowiska Inicjatyw Artystycznych HYBADU.

 

Fig tree, taniec i choreografia: Maja Bilek

Wewnętrzne zmagania…Stoję przed presją podejmowania kluczowych decyzji życiowych. Poszukuję odpowiedzi na pytania, balansując pomiędzy różnymi możliwymi ścieżkami, które mogłabym obrać. Staję naprzeciw własnej opowieści… Tłumaczenie cyt.: „Wyobrażałam sobie, że siedzę na tym drzewie i umieram z głodu, ponieważ nie mogę w żaden sposób zdecydować się na to, którą figę zerwać. Miałam ochotę na wszystkie, na absolutnie każdą z tych fig z osobna, ale zerwanie jednej oznaczało automatycznie rezygnację z pozostałych, więc siedziałam, aż figi zaczęły się marszczyć, czernieć i jedna za drugą spadały na ziemię.” Szklany Klosz - Sylwia Plath

Taniec: Maja Bilek

Muzyka: Philip Glass - Etude No.2, Etta James - My Heart Cries

O twórcach:

Studentka 3 roku Tańca Współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Występowała jako tancerka w spektaklach Polskiej Opery Królewskiej, m.in. we "Włoszce w Algierze" i "Halce", a w 2024 roku zatańczyła w spektaklu "Libertas" Gosi Mielech. Ukończyła kurs choreografii scenicznej pod opieką Iwony Olszowskiej w Krakowie.

 

Sometimes I Hear My Voice, Julia Buczynska, choreografia Ola Komarnicka i Julia Buczynska

But what if I'm a mermaid / In these jeans of his with her name still on it? / Hey, but I don't care / 'Cause sometimes / I said sometimes / I hear my voice / And it's been / Here / Silent all these years /

"Sometimes I Hear My Voice" to ruchowa próba wyzwolenia kobiecego ciała z kategorii estetycznych, kontekstów narracyjnych i legislacyjnych narzucanych przez męskie spojrzenie - wciąż dominujące w sztukach wizualnych, kulturze, popkulturze i życiu społecznym. To również osobista opowieść o walce o prawo do sprawczości oraz akceptacji i miłości do własnego ciała, bez względu na jego stopień sprawności i walory wizualne.

Taniec: Julia Buczynska

Muzyka: Ryoji Ikeda “Luxus 1-3”; Tori Amos “Silent All This Years”

O twórcach:

Ola Komarnicka - choreografka, pedagożka i teoretyczka tańca. Absolwentka magisterskich studiów choreograficznych i podyplomowych studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, magisterskich studiów filologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Rocznego Kursu Choreografii Eksperymentalnej. Autorka kilkudziesięciu etiud, spektakli oraz choreografii do widowisk performatywnych, filmów tańca i pokazów mody. Laureatka konkursów, m. in. 1. miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym Małych Form Po:Ruszeni, czy Nagrody Głównej i Nagrody Choreograficznej Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego CODA. Obecnie działa jako freelancerka, autorka niezależnych projektów choreograficznych i interdyscyplinarnych; współpracuje z Wydziałem Tańca UMFC – jako wykładowczyni oraz choreografka Chopin University Dance Company. W bieżącym sezonie artystycznym opracowała spektakl „Unboxing” dla B’cause Dance Company i niezależny spektakl teatru tańca „Szepty niewysłuchane”, a jej etiuda „Don’t Let It Die” znalazła się w programie Solocoreografico International Solo Dance Festival we Frankfurcie.

Julia Buczynska – absolwentka studiów o specjalności Taniec współczesny na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2016-2018 kształciła się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku. Obecnie jest tancerką zespołu B’cause Dance Company, do tej pory występowała w spektaklach: „Homesick | Sick Home”, „Kepler 22b”, „Urodziny” oraz „Cicho, ciszej, zgiełk” w choreografii Bartka Woszczyńskiego oraz „Klif” Jakuba Mędrzyckiego. Jako asystentka choreografa pracowała również przy tworzeniu spektaklu „Re|turns”. W 2023 roku zatańczyła tytułową rolę w spektaklu „Antygona” Izadory Weiss. W 2021 roku otrzymała wyróżnienie za współtworzony duet w konkursie choreograficznym na utwór do muzyki kompozytora polskiego organizowanego przez ZAiKS. Jej choreografia „One Lover Left” została uhonorowana nagrodą specjalną na Brussels Dance Contest 2023.

 

Murmuracja, Lena Rozmus, Martyna Piękoś, Aleksandra Nazimek, Karolina Jasińska, Klaudia Czenczek, choreografia:  Klaudia Czenczek

Wirują w tańcu, w przestworzy dali. Gdy w jednym rytmie swe kształty splatali. Spektakl dyplomowy Klaudii Czenczek - studentki Choreografii i technik tańca (konsultacje Katarzyna Migała).

Taniec: Lena Rozmus, Martyna Piękoś, Aleksandra Nazimek, Karolina Jasińska, Klaudia Czenczek

Muzyka: Christophe Zurfluh - Circular Translation, Drum Message

O twórcach:

Klaudia Czenczek - tancerka, choreografka i pedagożka tańca. Obecnie studentka Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Choreograf w Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie, gdzie współpracuje przy spektaklach wokalno - tanecznych. 

Martyna Piękoś - tancerka z wieloletnim doświadczeniem scenicznym. Realizuje się we wszelkich pokazach tanecznych, a także ma za sobą liczne występy turniejowe w formacjach, zarówno na arenie polskiej jak i międzynarodowej. Nieustannie doskonali swoje umiejętności, uczestnicząc w warsztatach tanecznych i nabywa nowe techniki poprzez naukę różnych stylów tańca.

Lena Rozmus - tańczę od dziecka i od lat rozwijam swoją pasję na scenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Obecnie trenuję w Prime Akademii Tańca, gdzie występuję solo oraz w formacjach na mistrzostwach Polski, Europy i Świata. Specjalizuję się w stylach takich jak modern, jazz i show dance. Taniec daje mi radość, motywację do rozwoju i możliwość wyrażenia siebie.

Aleksandra Nazimek - jestem studentką wychowania fizycznego na Uniwersytecie Rzeszowskim, gdzie realizuję specjalizację instruktora fitness. Taniec odgrywa ważną rolę w moim życiu i towarzyszy mi już 15 lat. Od wielu lat pasjonuję się tańcem i rozwijam swoje umiejętności w różnych stylach takich jak jazz, modern, commercial czy high heels. Obecnie tańczę w Your Move Dance Studio w Rzeszowie.

Karolina Jasińska - tańczę od ponad 10 lat, zaczynałam w Zespole Tanecznym Kornele Rzeszów, z którym zdobyłam tytuły mistrzyni Polski, Europy i Świata w kategorii Show Dance. Dziś rozwijam się w stylach contemporary i commercial, budując swój własny język ruchu i celując w karierę sceniczną i koncertową.

Szeptem, taniec i choreografia Joanna Miś-Fudali, Marta Pańka

Może jest coś, o czym nie można mówić głośno? Może coś, o czym wcale nie chce się powiedzieć? A może trzeba szeptać, by zostać usłyszanym…?

Taniec: Joanna Miś-Fudali, Marta Pańka

Muzyka: Summer 2, Max Richter

O twórcach:

Joanna Miś – Fudali – tancerka, pedagog, choreograf.  Twórczyni koncepcji artystycznej Teatru Tańca AKRO, metody pracy z zespołem oraz reżyser tanecznych spektakli zespołu. Współtwórczyni Projektu PańFu. Dyrektor artystyczny Festiwalu Sfera Ruchu_Toruń. Ukończyła Pedagogikę kulturalno-oświatową, specjalność: taniec w Zielonej Górze oraz Podyplomowe Studia w zakresie fizjoprofilaktyki i korektywy w Warszawie. Na co dzień związana z Młodzieżowym Domem Kultury w Toruniu. Jest otwarta na nowe inicjatywy. W 2019 roku podjęła współpracę z Teatrem Wilama Horzycy w Toruniu tworząc choreografię do spektaklu „Koncert marzeń” (premiera 29 czerwca 2019). W tym samym roku stworzyła spektakl teatru ruchu „Planeta PX9” na 11. Bella Skyway Festival w ramach projektu „Wchodzimy na afisz” z młodzieżą polsko-ukraińską. W 2025r współtworzyła choreografię do spektaklu „Cicho” w reżyserii Laury Słabińskiej w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. Czterokrotnie, w latach 1999, 2011, 2017 oraz 2024 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Torunia za wybitne osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze, w roku 2013 Nagrodę Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a w 2018 roku Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania.

Marta Pańka – tancerka, choreograf, pedagog. Współtwórczyni Projektu PańFu. Koordynator Festiwalu Sfera Ruchu_Toruń. Na co dzień prowadzi Zespół Tańca Współczesnego Eter w Ognisku Pracy Pozaszkolnej Dom Harcerza w Toruniu. Absolwentka Pedagogiki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Spektakl dyplomowy pt. „Podsłuchane” otrzymał dwie nagrody w I Konkursie Młodych Twórców Teatru Tańca, odbywającym się w Połczynie Zdroju w 2013r. Od 2005 roku tancerka Teatru Tańca AKRO. Dwukrotna stypendystka Miasta Torunia w dziedzinie kultury (w latach 2017 i 2021). W 2019 r. otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Torunia za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W tym samym roku współtworzyła choreografię do spektaklu Koncert Marzeń w reżyserii Pawła Paszty w Teatrze W. Horzycy w Toruniu, a w 2025r współtworzyła choreografię do spektaklu „Cicho” w reżyserii Laury Słabińskiej w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w Poznaniu (2019r.) Regularnie uczestniczy w warsztatach tańca współczesnego oraz improwizacji.


W 2013 roku tancerki stworzyły duet Szeptem, który wygrał polskie eliminacje do międzynarodowego SoloDuo Dance Festival i został zaprezentowany podczas finału festiwalu w Budapeszcie w styczniu 2014 roku. Duet Szeptem został także wyróżniony nagrodą główną podczas konkursu choreograficznego 3..2..1 TANIEC! w Krakowie w lutym 2014 roku. W 2017 roku powstały dwa spektakle: duet zatytułowany „Mijanie”, który otrzymał pierwsze miejsce w konkursie choreograficznym "The Essence of Motion" w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie oraz „Ślady”, który zdobył wyróżnienie i nagrodę publiczności na Międzynarodowym Festiwalu SoloDuo w Budapeszcie. W 2021 roku Joanna i Marta stworzyły duet „Pestka” prezentowany m.in.: na Festiwalu Mandala we Wrocławiu oraz  Brodnickiej Uczcie Teatralnej.