Sfera ruchu Toruń
EN

Spektakle

Spektakle Sfery Ruchu_Toruń 2024

28 czerwca, piątek, godz. 18.00

Social Body, Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa w Gdańsku, choreografia: Artur Grabarczyk

„Social Body” to grupowe przeżycie jednoczące w transowym rytuale. Plastyka ciał i dynamika ruchu odzwierciedlają uniwersalny pęd dążenia do spełnienia i wyzwolenia.

Taniec: Anastasiia Demydova, Alona Furaieva, Yevheniia Kotseruba, Marta Makurat, Aleksandra Szeląg i Amanda Świątek

Muzyka: Serendipity March - Kangding Ray

Uczniowie Gdańskiej "baletówki" to młode talenty szlifujące swój warsztat przed rozpoczęciem profesjonalnej kariery w świecie tańca. Na codzień występują regularnie na wielu scenach m.in. Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Klubu Żak w Gdańsku czy Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie. Wśród nich mamy laureatów wielu prestiżowych konkursów tańca i festiwali m.in. Młody Tancerz Roku, Ogólnopolski Konkurs Tańca im. Wojciech Wiesiołowskiego w Gdańsku, Konkurs Chorograficzny im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu, Sfera Ruchu Toruń. Choreografię stworzył Artur Grabarczyk, tancerz, choreograf, pedagog i producent. Były tancerz Scottish Dance Theatre, obecnie lider h.art company.

/czas: 5 minut/

W ciemno, choreografia i taniec: Amanda Bou Kheir, Paulina Skurzewska

„W ciemno” jest opowieścią o człowieku i jego alter ego, drugie ja w projekcie przybiera formę cienia. Spektakl ma na celu pokazanie, że dialog z samym sobą i autoanaliza są kluczem do rozwoju, zdrowych relacji i rozwiązywania problemów w sferze emocjonalnej. Główną inspiracją do stworzenia choreografii stanowiła gonitwa Piotrusia Pana za jego cieniem. Odbicie Piotrusia Pana jest osobną, psotną i niepokorną postacią, którą główny bohater próbuje ujarzmić. Cień to jednak Piotruś, który wymyka się spod kontroli i przejawia niechciane, skrywane cechy.

Muzyka: Forest Swords - Shrine Tooth, Shrine Hold; Raw Language, The Light Stavroz - Moser Vessel - Drowned in a water and light Loscil - Drained Lake

Amanda Bou Kheir (Nabiałczyk) - tancerka, choreografka, instruktorka tańca. Ukończyła wyższe studia taneczne na WSUS w Poznaniu. Absolwentka Warsaw Dance Department, gdzie miała szanse szkolić sie u rożnych choreografów z Polski inna granicy. Kwalifikacje na instruktora tańca zdobyła w Bydgoszczy na kursie instruktorskim stylów ulicznych. Następnie doskonaliła swoje umiejętności na Sycylii, uczestnicząc w projekcie organizowanym przez włoskiego choreografa Roberta Zappala. Po powrocie do Polski ukończyła kurs choreografii eksperymentalnej w Centrum Ruchu w Warszawie. Zdobywczyni nagrody Instytutu Muzyki i Tanca za swój choreodram pt „J.A.” na festiwalu monodramów w Koszalinie „Debiuty - Strzała Północy 2019”. Uczestniczyła w rezydencji artystycznej francuskiego choreografa Didier Theron. Wystąpiła w produkcja Teatru Tańca Zawirowania: "Lilith", "No matter Distance" "Przesycone mgłą", "One". Obecnie współpracuje z Warszawskim Centrum Pantomimy, gdzie brała udział w spektaklu "Treny"


Paulina Skurzewska - tancerka i choreografka. Paulina zaczynała swoją taneczna przygodę w Wyszkowie tańcząc między innymi w Wyszkowskim Teatrze Tańca u Martyny Busławskiej i Artura Bajla. Aktualnie jeździ po świecie zdobywając wiedzę i nowe umiejętności w zakresie tańca współczesnego ucząc się repertuarów największych teatrów i oper w Niemczech, USA, Włoszech czy też Nederlandach (i z pewnością nie będzie to ostatnia pozycja na tej liście!).Na swoim koncie Paulina ma wiele nagradzanych spektakli WTT oraz  spektakl Stefano Silvino STEFANIA, czy też LIBERTAS Małgorzaty Mielech, a także liczne projekty taneczne i warsztaty. Pośród wielu osiągnięć scenicznych znajduje się także 1 miejsce na konkursie KTT ,,Ciało (wz)ruszone”.Aktualnie wciąż szkoli się z zakresu tańca klasycznego, bierze warsztaty oraz samodzielnie pracuje nad swoim ruchem. Wiedzę na temat treningu motorycznego, a także przygotowania do tańca czerpie od Wiktorii Reszki wciąż poszerzając swoje ruchowe możliwości.

/czas: 25 minut/

Konformacja, Agitatus, choreografia: Sabina Pyka

Konformacja - każde możliwe rozmieszczenie atomów cząsteczki, które może się zmienić w inne w wyniku rotacji tych atomów wokół wiązań pojedynczych bez ich zrywania (Słownik PWN) Spektakl o podążaniu za, dopasowywaniu się oraz o podejmowaniu własnych decyzji i dokonywaniu autonomicznych wyborów nie naruszając bycia w relacji

Taniec: Anastazja Biłko, Kamila Jawor, Julia Komorowska, Dominika Łabno, Marta Bogusławska, Monika Trojan, Janina Zygmunt

Muzyka: Moonbow Minimal -Tom Hillock, Stratostaatti - Mika Vainio, Gypsy Moth - Andrew Bird

grupa tańca współczesnego a g i t a t u s założona przez Monikę Godek, działa w Centrum Młodzieży im. dr Henryka Jordana w Krakowie od 2005 roku. Skupia młodych ludzi poszukujących własnych przestrzeni twórczych, którzy poprzez taniec i ruch uczą się siebie, tworzą własny alfabet znaczeń, przełożonych na gest, emocję i dźwięk. Poszukując w przestrzeni tańca współczesnego i teatru ruchu, kształcą nie tylko ciało, ale też umysł i ducha. Tancerze zespołu budują własne światy malowane wyobraźnią, wytrwałością, talentem i twórczą pracą. Charakter i charyzma każdej z grup pobrzmiewa w kolejnych choreografiach, tworzonych przez pedagogów zespołu, wsłuchujących się w zainteresowania, pomysły i twórcze potrzeby młodych tancerzy. Budowane, w dialogu z nimi, spektakle i etiudy prezentowane są na scenach krakowskich, a także na deskach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali. Swoją działalnością a g i t a t u s chce przyczyniać się do popularyzacji teatru tańca, wciąż nowego i rozwijającego się gatunku sztuki.

/czas: 15 minut/

People dressed in flowers, Lena Skrzypczak, choreografia i taniec: Lena Skrzypczak

"People dressed in flowers" to opowieść o bezczelności ukrytej za pięknem. To także manifest relacji między człowiekiem a naturą, poddając refleksji brutalność ludzkiego stosunku do otaczającego świata. Ruch eksploruje paradoks bliskości i dystansu, który istnieje między człowiekiem, a naturą, której sam jest częścią. Wraz z przebiegiem widz jest świadkiem pewnego wynaturzenia człowieka, ale również całkowitego oddania się własnym przyjemnościom, kosztem otoczenia. "People dressed in flowers" to więc obraz gorzkiej transformacji w pełną nonszalancji postawę, której towarzyszy bezrefleksyjna destrukcja.

Muzyka: Arca-Piel, Rival Consoles- Unfolding, Grace Jones- I've seen that face before

Lena Skrzypczak jest tancerką i artystką ruchu, zajmuje się tańcem współczesnym, teatrem tańca, teatrem fizycznym i innymi sztukami, w których ruch może być narzędziem ekspresji. Jej pierwszą edukację taneczną zapewniła prywatna szkoła baletowa, do której uczęszczała przez 7 lat. Od 2020 roku należy do grupy projektowej Szkoły Tańca Współczesnego w Poznaniu, gdzie prowadzi również regularne zajęcia z floorworku. Ponadto od kwietnia 2022 roku Lena należy do Stowarzyszenia Artystycznego Po:ruszeni w Warszawie, gdzie jest częścią Po:ruszeni Dance Company. Studiuje także Taniec w Kulturze Fizycznej na drugim roku na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu oraz jest częścią grupy spektaklowej założonej przez Patryka Gorzkiewicza w ramach, której zaprezentowany został już trzykrotnie spektakl improwizowany "Connected/DIsconnected", w tym na Finale Polskiej Platformy Tańca 2024.

/czas:12 minut/ fot. Antoni H.

W cieniu wysokich traw, Zespół Tańca Współczesnego Eter, choreografia: Marta Pańka

„Gdy tak leżą bezczynnie lewa zwrócona ku prawej, prawa ku lewej, o czym szepczą moje stopy w nie kończące się zimowe wieczory. One mówią, sobie mówią o nagrzanym sypkim piasku przywierającym do nich miękko. Bezwładnie tak leżące myślą o ziemi, ciągle o ziemi. Wąskie trawy tam rosną i nakrapiane jaszczurki przebiegają pospiesznie. Ostrożnie, żeby nie spłoszyć odpoczywającej mrówki, idą jedna za drugą, jedna przed drugą moje śmieszne bose nogi” /H. Poświatowska/

Taniec: Iga Balewska, Kornelia Dominiak, Jadwiga Hoffmann, Aleksandra Łuczak, Natalia Olszewska, Marta Szpila

Muzyka: Dictaphone - The Conversation, Colleen – Capitan of None

Zespół Tańca Współczesnego Eter (wcześniej Hulaj-Noga) istnieje od 2013 roku w Ognisku Pracy Pozaszkolnej – Dom Harcerza w Toruniu, pod kierunkiem tancerki i choreografa Marty Pańki. Zrzesza młodych pasjonatów tańca, którzy zdobywają umiejętności podczas zajęć i warsztatów. Od początku działalności tradycją Zespołu są coroczne koncerty/spektakle, które odbywają się na deskach Teatru Baj Pomorski. Zespół bierze udział w licznych przeglądach i konfrontacjach tanecznych w całej Polsce.

/czas: 8 minut/ fot. Paweł Szymkowiak

Strefa (dys)komfortu, choreografia i taniec: Klaudia Czenczek 

Niektórzy wolą zostać przy tym, co znane i bezpieczne... ale czy w ten sposób nie uzależniają się od pozostania we własnej strefie komfortu? Czy nie stanie się ona wtedy strefą dyskomfortu?

Muzyka: Tryptyk biłgorajski - Tęskno - Magda Kuraś Quintet

Klaudia Czenczek - studentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunku Choreografia i techniki tańca oraz Edukacji w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Bierze udział w różnych projektach, rozwijając się jako tancerka oraz choreograf. Obecnie choreograf w Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie.

/czas: 6 minut/ fot. Dariusz Kulesza

...zawsze Ty, Kinga Kuboszek i Natasza Kuboszek, choreografia: Monika Małycha, Kinga i Natasza Kuboszek

Siostra - o wszystkich dnia porach, na co dzień od święta, na serio i w żartach, zawsze Ty

Taniec: Kinga Kuboszek, Natasza Kuboszek

Muzyka: Katarzyna Nosowska - Na całych jeziorach

Monika Małycha - choreografka, nauczycielka tańca, kulturoznawczyni. Założycielka amatorskiego teatru tańca Poruszenie działającego w Siemianowicach Śląskich. Kinga i Natasza Kuboszek - tancerki w zespole Poruszenie. Kinga w tym roku ukończyła kurs choreografii w Krakowie prowadzony przez Iwonę Olszowską i dostała się na dwuletni kurs Performact w Portugalii. Natasza jest uczennicą liceum.

/czas: 9 minut/ fot. Monika Małycha 

PrzeLotnie, Teatr Tańca EGO VU, choreografia: Eliza Hołubowska

Nie od dziś fascynujemy się ptakami. Obserwujemy ich urodę, ich zwyczaje i zazdrościmy możliwości latania. Kojarzą się z wolnością, swobodą, ulotnością. Przylatują - odlatują, ale nie lubią samotności. Szukają pary, budują stada, walczą, kochają , zabijają i rodzą się na nowo. Te obrazy skojarzenia były inspiracją do pracy.

Taniec: Weronika Bielecka, Zuzanna Cichoszewska, Natalia Grzegorczyk, Julia Kupnicka, Alicja Misiak, Sandra Mizińska, Ewelina Tołyż – Kuczyńska, Martyna Wojdyła, Joanna Wójcikowska, Bartosz Wilniewicz

Muzyka: Dewey Martino, Tambor Battant, Ori Lichtik, Gidon Schocken, Paraw, Wolfgang Ohmer, The Cinematic Orchestra, Daniel Pemberton, Hoshina Anniversary, Kiran Marshall, Vince Pope, Pete Tong, Ultra Nate LP Giobbi, Jules Buckley Natalia Grzegorczyk - skrzypce

Teatr Tańca EGO VU Zespół tworzą ludzie, dla których wspólną płaszczyzną wyrazu jest taniec i teatr. W kolektywnym procesie twórczym powstają autorskie spektakle, w których ważny jest emocjonalny przekaz sceniczny. Obecnym szefem artystycznym i choreografem jest Eliza Hołubowska. Prace EGO VU prezentowane i nagradzane były wielokrotnie na najważniejszych festiwalach tanecznych i teatralnych w Polsce i za granicą. Członkowie zespołu ściśle współpracują z Teatrem KANA w Szczecinie ,grają w repertuarowych spektaklach Teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt i regularnie uczestniczą w projektach Ośrodka Poszukiwań Twórczych Schloss Broellin w Niemczech. EGO VU jest członkiem Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej i Środowiska Inicjatyw Artystycznych HYBADU.

czas: 30 minut/ fot. Tomasz Tarnowski

29 czerwca, sobota, godz. 18.00

Stale za późno, Teatr Tańca AKRO, choreografia: Joanna Miś-Fudali

„Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna
zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykają oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć
kochamy wciąż za mało i stale za późno” /ks. J. Twardowski/

Taniec: Kinga Chojnacka, Joanna Domagalska, Weronika Gajewska, Honorata Fudali, Lena Musiał, Dagmara Szpila, Alicja Tołoczko, Nela Urbańska, Agnieszka Włodarczyk, Jakub Suszko

Muzyka: Max Richter – Path 5 (delta), Pattern Drama, Candida – Girar O Mundo, L.U.C. - Babie Lato

Teatr Tańca AKRO  to formacja artystyczna i jednocześnie laboratorium ruchu, działająca przy Młodzieżowym Domu Kultury w Toruniu od 1993 roku. Twórczynią koncepcji artystycznej AKRO i choreografem zespołu jest Joanna Miś-Fudali. Głównym założeniem  AKRO jest poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez taniec, ruch. Zespół pracuje w oparciu o technikę tańca współczesnego, wzbogaconą o język teatru i improwizację. Umiejętności techniczne uczestnicy zdobywają podczas zajęć oraz warsztatów. Grupa uczestniczy w festiwalach tańca współczesnego i teatrów tańca zarówno w kraju jak i za granicą. Bierze też udział w międzynarodowych projektach, m.in. w Holandii, na Litwie, w Bułgarii, Hiszpanii i Czechach, nawiązując współpracę z innymi zespołami związanymi z tańcem, teatrem i muzyką.

/czas: 15 minut/ fot. Radosław Kubiak

Don't Let It Die, Krzysztof Jaros, choreografia: Ola Komarnicka

 „Don’t Let It Die” to poetycka afirmacja wrażliwości i delikatność - tak często niesłusznie rezerwowanych dla utartych norm i konwencji, czy też piętnowanych przez stereotypowe myślenie. Etiuda inspirowana ikonicznym „Umierającym łabędziem” Michaiła Fokina podobnie jak oryginał problematyzuje pojęcie piękna, skupiając się jednak na jego transgresywnym potencjale i ponadmaterialnym wymiarze. Premierowy pokaz pracy odbył się w marcu 2024 roku podczas SOLOCOREOGRAFICO International Solo Dance Festival w Lyonie.

Taniec: Krzysztof Jaros

Muzyka: Hildur Guðnadóttir „Strokur” (remix); Camille Saint-Saëns „Le Cygne” w wykonaniu Michelle Beauchesne

Krzysztof Jaros – student 3. roku Wydziału Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności taniec współczesny. Były uczeń Szkoły Kieleckiego Teatru Tańca; jako adept tańczył w spektaklach Kieleckiego Teatru Tańca. Zwycięzca 13. edycji programu telewizyjnego Mam Talent. Posiada certyfikaty ukończenia Summer Intensive 2022 Master Ballet Academy w Pheonix, Summer Intensive 2023 Kibbutz Dance Company w Izraelu oraz Solocoreografico Youth Program w Lyonie. Wystąpił w spektaklach „Anima, Animus 2” oraz „Nad poziomy” Teatru Tańca „Zawirowania”.

Ola Komarnicka (Aleksandra Komarnicka-Drużbicz) – choreografka, pedagożka i teoretyczka tańca. Absolwentka magisterskich studiów choreograficznych i podyplomowych studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (UMFC) w Warszawie, Rocznego Kursu Choreografii Eksperymentalnej organizowanego przez Centrum w Ruchu w Warszawie, a także magisterskich studiów filologicznych oraz Studium Pedagogicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Autorka ponad czterdziestu etiud, spektakli oraz choreografii do widowisk performatywnych, filmów tańca i pokazów mody. Laureatka konkursów, zdobywczyni m. in. 1. miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym Małych Form Po:Ruszeni w Warszawie, czy Nagrody Głównej i Nagrody Choreograficznej Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego CODA we Włocławku. Przez ponad 10 lat związana była z Bielskim Centrum Kultury w Bielsku-Białej, gdzie pracowała jako choreografka i instruktorka tańca. Obecnie działa jako freelancerka, autorka niezależnych projektów choreograficznych i interdyscyplinarnych. Współpracuje z Wydziałem Tańca UMFC – jako wykładowczyni oraz jedna z choreografek/ów Chopin University Dance Company.

/czas:5 minut/ fot. M, Żaboklicki

Przestrzenie Pływów, Adepci Gliwicki Teatr Tańca, choreografia: Paweł Tyszkiewicz

Jako punkt wyjściowy tancerki obrały tekst dramatu "Jeźdźcy do morza" (John Millinghton Synge). W trakcie eksploracji pojawiły się tu tematy morza, horyzontu, sztormu, bliskości i czekania na coś, co może nigdy nie nadejść. Kiedy życie przynosi ciemne scenariusze my tkwimy w oczekiwaniu. Mimo to czas płynie przynosząc nieoczekiwane scenariusze i pomimo naszych starań nie jesteśmy w stanie określić jakie będzie zakończenie.

Taniec: Emilia Wrzosok, Emilia Łysik, Amelia Zawada, Małgorzata Komarzyniec, Julia Jastrzębska, Pola Filipkowska, Zofia Szydło

Muzyka: Isolation 2 - Travis Lake, White Noise - Ran Bagno, Submit - Mikael Karlsson

Adepci GTT to jedna z grup zajęciowych Gliwickiej Pracowni Tańca. Tancerki mimo, że są młode zdobyły już liczne doświadczenie. Laureatki wielu czołowych nagród na festiwalach i przeglądach tanecznych. W trakcie obecnego roku postanowiły zmierzyć się z dłuższą formą wypowiedzi w stylistyce teatru tańca.

/czas: 15 minut/ fot. MBuksa

Body's archive, Natalia Drozd, choreografia i taniec: Natalia Drozd

"Body's archive" jest opowieścią Natalii o tańcu, o tańczeniu, jest jej narracją tańczącego ciała. W swojej praktyce tańca Natalia interesuje się relacyjnością pomiędzy osobą tańczącą a widzem.

Natalia Drozd, tancerka-artystka tańca, wrocławianka. Absolwentka prestiżowej Uczelni DOCH/SKH Stockholm University of the Arts, Dyplom Licencjacki Sztuk Pięknych specjalizacja Dance Performance (2021) jako pierwsza Polka przyjęta na ten kierunek studiów. Laureatka SoloDuo 2024 Dance Festival - Polska edycja za wykonanie sola "Body's archive". Uczestniczka Visiting Artist Programme, The Big Pulse Dance Alliance jako delegatka-tancerka ze Szwecji podczas Dance Umbrella 2023, Londyn. Ma trzy letnie staż pracy w Szwecji jako profesjonalna tancerka współpracując z Nicole Neidert, Rosalind Goldberg, Harald Beharie, Weld Extended Company, Femke Gyselinck, Ellen Söderhult, cristina caprioli/Ccap, Amanda Piña i wielu innych.

/czas:5 minut/ fot. Aleksandra Staszczyk

Wild Woman, Magdalena Pyzik, choreografia i taniec: Magdalena Pyzik

Żywioł. Słuchaczka. Sprawczyni. Choreografia inspirowana opisem dzikiej kobiety zawartym w książce "Biegnąca z wilkami" Clarissy Pinkola Estes.

Muzyka: "FILO" Trassel SuD "Fjoergyn" Osi And The Jupiter "Her & the Sea" CLANN

Magdalena Pyzik, 21 lat W latach 2013- 2022 byłam członkinią zespołu tanecznego Mak w Zabrzu, a w 2018 dołączyłam również do zespołu Gliwickiego Teatru tańca, gdzie jako tancerka mam przyjemność uczestniczyć w różnych spektaklach i inicjatywach tanecznych. Jestem uczestniczką Programu Kibbutz Contemporary Dance Journey 2023/24, a od października tego roku będę miała przyjemność kształcić się tanecznie na kursie Performact w Portugalii. Na przestrzeni lat 2019-2023 prezentowałam się w formach solowych, duetach oraz spektaklach grupowych takich jak: all.i.did_You/chor. Paweł Tyszkiewicz , „Po drugiej stronie jestem…”/chor. Anna Hampel „Przepływ”/chor. Anna Hampel, „WAkurna”/chor. Julia Kulawik, Magdalena Pyzik, „migotanie”/chor. Joanna Brodniak, „The Mirror REflection”/chor. Piotr Wach Od 2018 regularnie uczestniczę w warsztatach i obozach tanecznych organizowanych w Polsce jak i na za granicą.

/czas: 10 minut/

Letter from Virginia, choreografia i taniec: Marta Pieczul

"Letter from Virginia" Pragnę oddać głos pisarce Virginii Woolf: "Potem znów drgnęła i wykonała ów dziwaczny kanciasty ruch, który widziałam już wcześniej, jak gdyby po dreszczu, który ją przebiegł, jakiś punkt między łopatkami parzył ją czy swędział (…) potem znów wyglądała na najnieszczęśliwszą kobietę świata, a ja raz jeszcze ją potępiłam”. 
Słowa pochodzące z opowiadania "Nienapisana Opowieść” - skrupulatny opis ludzkiego ciała zainspirował mnie do ruchowego poznania twórczości Virginii Woolf. "Letter from Virginia” jest eksploracją słów, analizą postaci, próbą interpretowania samej artystki, wrażliwości i szczerości z jaką opisywała ona świat.

Muzyka: She was - Camille Dalmais

Marta Pieczul Tancerka, studentka kierunku Taniec Współczesny na Wydziale Tańca Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Odbyła projekt Etoile Professional Program by imPerfect Dancers Company we Włoszech. Uczestniczka licznych projektów performatywnych, festiwali, warsztatów w Polsce i zagranicą. Jej praca 
 ”Letter from Virginia” została nagrodzona Jury Award na IÓN Solo Contest w Portugalii oraz nagrodą specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Tańca SoloDuo 2023. 


/czas: 9 minut/ fot. Klaudyna Schubert

Siły wypadkowe, choreografia i taniec: Anita Boniszewska, Catherine Michalska

Nigdy nie jesteśmy w pełni odłączeni. Jedno wpływa na drugie. Nasze siły mogą się przeciwstawiać, rozciągać, prowokować drugą stronę, ale co się stanie, gdy nasze siły się zderzą?

Muzyka: Elegia- Jacaszek; „Z dobrych uczuć” - Tadeusz Woźniak

Anita Boniszewska profesjonalnie kształciła się w Warszawskiej Szkole Baletowej. W tym czasie zdobywała doświadczenie na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie, wykonując wariajcje solowe i choreografie grupowe na koncertach szkoły oraz odbywając praktyki sceniczne występując w spektaklach PBN. Otrzymała nagrodę na VI Polskim Spotkaniu Młodych Tancerzy w Bytomiu W kolejnych latach umiejętności zdobywała w Polsce oraz za granicą od wielu tancerzy i choreografów, do których należą m.in.: Salima Gauwloosa, Razę Hammadiego, Risę Steinberg, Bartosza Anczykowskiego, Libby Farr, Andrew Champlina, oraz ukończyła warsztaty z artystami z Tanztheater Wuppertal-Pina Bausch, takimi jak Nazareth Panadero i Janusz Subicz. W 2021 otrzymała możliwość zaprezentowania własnej etiudy Gamy molowe w finale Warszawskiego Konkursu Choreograficznego organizowanego przez CTiT. Pochodząca z Houston w Teksasie Catherine Michalska ukończyła szkolenie taneczne w Houston Ballet Academy, a następnie w Master Ballet Academy w Phoenix w Arizonie. W 2018 roku Catherine rozpoczęła studia na Belhaven University, które ukończyła w 2022 rokuz tytułem Bachelor of Fine Arts w dziedzinie tańca i Bachelor of Science w dziedzinie informatyki z matematyką ze stopniem mniejszym (minor). Podczas studiów Catherine była członkiem zewnętrznych zespołów projektowych, co doprowadziło ją do występów z Feet Speak Dance w Mississippi i Mei/Co w Teksasie. Od czasu przeprowadzki do Polski w 2022 roku występowała i brała udział w Festiwalach Cyrkulacje, SoloDuo Polska Edition i Po:Ruszeni. Ostatnio wystąpiła w Mazowieckim Instytucie Kultury w spektaklu „Stefania” Stefano Silvino.

/czas: 8 minut/

societa, Fouette Dance Company, choreografia: Paulina Kubicka

W spektaklu "società" widzowie wciągani są w labirynt zawiłych relacji społecznych, ideologicznych i emocjonalnych. Spektakl prowokuje do refleksji nad siłą autorytetów i ceną wolności. Struktura społeczności przypomina korporację, gdzie każdy ma swoją rolę, ale autorytety mogą zmieniać się niezwykle dynamicznie. Bohaterowie, dążąc do sukcesu, wypaczają swoje wartości moralne, często krzywdząc innych. Ucieczka od toksycznej społeczności wymaga odwagi i determinacji. Kostiumy symbolizują okowy idei i przekonań, a spektakl skłania do zadawania trudnych pytań o nasze własne więzi i ograniczenia oraz o cenę, jaką jesteśmy gotowi zapłacić za własną wolność.

Taniec: Julia Lorenz, Katarzyna Ołubczyńska, Sonia Ołubczyńska, Kinga Gabrusewicz, Maurycy Szajkowski, Weronika Sikora, Paulina Kubicka

Muzyka: EU- Eugeniusz Rudnik Bardzo Wrząca Zupa - Eugeniusz Rudnik Barbapapa's Groove - Barbatuques

Zespół został stworzony przez dyr. Beatę Książkiewicz z myślą o absolwentach Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca Fouette w Poznaniu. Zespół działa od chwili kiedy pojawili się pierwsi dyplomanci, dając młodym zawodowym tancerzom możliwość dalszego rozwoju artystycznego. Fouette Dance Company jest zaangażowany w przesuwanie granic tańca i eksperymentowanie z nowymi formami i technikami. Tworzy niezapomniane i prowokujące do myślenia kreacje.

/czas: 9 minut/

Podróż, Teatr Tańca EGO VU - Ewelina Tołyż-Kuczyńska, Bartosz Wilniewicz, choreografia i taniec: Ewelina Tołyż-Kuczyńska, Bartosz Wilniewicz

„Wsparcie drugiego człowieka to jak towarzyszenie mu w wyczerpującej podróży, która jest pełna niewygodnych uczuć, chwil zwątpienia, niechcianych myśli oraz szukanie wspólnego celu i sensu życia. Bycie tuż obok pozwala stworzyć więź, która jest silna aż do śmierci, a między dwojgiem bliskich sobie ludzi rodzi się wsparcie. Chcemy by odbiorca spektaklu mógł znaleźć w „naszej podróży” być może swoje przeżycia, tęsknoty, myśli i cele. Wszystkie ścieżki, które zostaną przebyte w trakcie spektaklu, mimo zawiłości zbudują szeroką dobrze ubitą drogę, może pozwoli to wejść w nowy etap wspólnego bycia i życia- działania według idei związku „nigdy nie będziesz szedł/szła sam/a!”

Muzyka: Dustin O' Halloran, Nils Frahm, Haris Efstathiadis, Djrum, KDC seven, Roomful Of Teeth

Bartosz Wilniewicz - tancerz, od wielu lat związany z kulturą artystyczną. Uczestnik Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego, licznych festiwali w kraju jak i za granicą oraz projektów tanecznych i artystycznych. Finalista 7. edycji programu „You Can Dance – po prostu tańcz”. W 2012 roku przebywał na stypendium w szkole tańca International Collage of Sport & Performance Denmark i ukończył naukę dyplomem tancerza w technice tańca modern dance & balet. W roku 2013 pracował w Teatrze Muzycznym w Łodzi. W tym czasie występował również na innych deskach teatrów. W 2015r wstąpił w szeregi tancerzy w Prywatnym Teatrze Muzycznym Brodway ze Szczecina. Obecnie tancerz Teatru Tańca Współczesnego Ego Vu w Gryfinie. Występuje także w niemieckim teatrze Uckermärkische Bühnen Schwed. Uczestnik polskich eliminacji konkursowych na festiwalu SoloDuo w Bytomiu. W duecie awansował do międzynarodowego konkursu International Dance Festival-SoloDuo w Budapeszcie, uzyskując wyróżnienie, co pozwoliło mu wystąpić na gali finałowej. Obecnie student na uczelni AHE w Łodzi na kierunku taniec w specjalizacji pedagogika tańca. Jego priorytetem w tańcu jest ruch, osobowość i prawdziwość.

Ewelina Tołyż- Tancerz, choreograf, pedagog. Od 2016 roku Tancerka Teatru Tańca EGO VU. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, kierunku Musical i choreografia, specjalności Choreografia i techniki tańca. Od 2018 roku instruktor zespołu Tańca Współczesnego Fajber Flex działającego przy Gryfińskim Domu Kultury. Współpracuje z Niemieckim Teatrem Uckermärkische Bühnen Schwedt, gdzie zagrała w ośmiu produkcjach teatru. Uczestniczka wielu projektów, warsztatów tanecznych i teatralnych odbywających się w Polsce jak i za granicą. Szkoliła się pod okiem Elizy Hołubowskiej, Jacka Owczarka, Witolda Jurewicza, Krzysztofa Skolimowskiego, Leszka Bzdyla, Anny Krysiak, Aleksandry Łaby i wielu innych cenionych artystów. Laureatka konkursów tanecznych i teatralnych.

Teatr Tańca EGO VU Zespół tworzą ludzie, dla których wspólną płaszczyzną wyrazu jest taniec i teatr. W kolektywnym procesie twórczym powstają autorskie spektakle, w których ważny jest emocjonalny przekaz sceniczny. Obecnym szefem artystycznym i choreografem jest Eliza Hołubowska. Prace EGO VU prezentowane i nagradzane były wielokrotnie na najważniejszych festiwalach tanecznych i teatralnych w Polsce i za granicą. Członkowie zespołu ściśle współpracują z Teatrem KANA w Szczecinie ,grają w repertuarowych spektaklach Teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt i regularnie uczestniczą w projektach Ośrodka Poszukiwań Twórczych Schloss Broellin w Niemczech. EGO VU jest członkiem Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej i Środowiska Inicjatyw Artystycznych HYBADU.