Sfera ruchu Toruń
EN

Nauczyciele / Zajęcia

Nauczyciele Sfery Ruchu_Toruń 2025

Iwona Olszowska

Iwona Olszowska jest tancerką, choreografką, improwizatorką, wykładowcą Akademii Muzycznej w Lodzi na specjalności Somatyka i choreografia, Somatic Movement Educator według metody Body Mind Centering*. Doświadczenie zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku oraz fakultatywnie na uniwersytetach w Waszyngtonie, Alabamie i Calgary, na warsztatach Śląskiego Teatru Tańca i Centrum Animacji Kultury.

Uczy tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance. Gościnnie uczy na uczelniach na wydziałach związanych z tańcem w Poznaniu (AWF),  Warszawie (UW), Katowicach  (AM) i w Bytomiu (AST). Współpracuje z Hurtownią Ruchu współtworząc Kurs choreografii scenicznej oraz Akademią Cyrkulacje. Prowadzi warsztaty na Festiwalach: Cyrkulacje, Na Bosaka, Kinesfera, Warsaw Flow, Kalejdoskop oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Mołdawii, Portugali.

Była kierownikiem artystycznym Eksperymentalnego Studia Tańca EST. Przez dwa lata tworzyła Obszar Tańca w Teatrze Barakah. Uczyła w  PWST w Krakowie, oraz na Wydziale Aktor Teatru Tańca w Bytomiu i Warsaw Dance Department.  Prowadziła lekcje somatyczne dla zespołów Polskiego Teatru Tańca oraz dla Carte Blanche Company w Norwegii.

Tworzyła spektakle i choreografie dla zespołu EST, Polskiego Teatru Tańca, teatrów  dramatycznych- m.in. Rozmaitości, im. Juliusza Słowackiego, Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Współpracowała z Melissą Monteros i Wojciechem Mochniejem, Gdańskim Teatrem Tańca, Maida Withers, Risa Jaroslow, Dance Across Borders.

Występowała w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Izraelu, Mołdawii, Gruzji, Portugalii, Ukrainie, Austrii, Niemczech, Szwecji. Tańczy solowo (również w przestrzeniach alternatywnych- Site Specific) , improwizuje  oraz prowadzi wykłady performatywne. Współtworzy spektakle oparte na improwizacji strukturalnej z Pawłem Koniorem i muzykiem Marcinem Janusem.

Realizowała również projekty kooperatywne m.in. z tancerzami: Anną Haracz, Natalią Iwaniec, Magdaleną Przybysz, Renatą Piotrowską Auffret, Jackiem Owczarkiem, Ewą Szubstarską, Piotrem Skalskim, Martą Pietruszką. Brała udział w realizacji Pracowni Fizycznej „Zdarzenia”, rezydencjach „45 plus” z Ewą Wycichowską „Motus Animi” oraz  Jakubem Lewandowskim „blask”.

Realizowała zamówienie choreograficzne Krakowskiego Centrum Choreograficznego w co-choreografii z Ferencem Feherem, TransMiss(i)On.

Była zaangażowana w Projekty: „Kultura w sieci m.in. Wirtualne Laboratoria Tańca, Przewodnik Taniec i wykład o BMC, Kino Tańca w KCC, Dotknij Ruchu oraz Ruch w Instytucie Teatralnym, Wirtualny Klub Kulturalny, Wirtualna Scena Tańca AOIA.

 

Kontakt Improwizacja

Zapraszam na warsztat kontakt improwizacji. Tym razem będziemy eksplorować jak mierzyć, ważyć, kalibrować  i dzielić się ciężarem w kontakcie. Jak wykorzystać płynność ciała do uzyskania przepływu w kontakcie. Do tego wykorzystamy m.in. narzędzia Body Mind Centering.

Zobaczymy tez jak możemy wspierać ruch w dwójkach, trojkach w grupie w upadkach, dezorientacji w przestrzeni, przekierowaniu do up side down...balansowania oraz  upadania do kontaktu.

 

 

BMC* Połączenia serca

Podążając za anatomią w doświadczeniu czyli metodą pracy Body Mind Centering będziemy poruszać się uwzględniając połączenia serca. Wyjdziemy od informacji dotyczących Serca które jest organem...gruczołem dokrewnym...częścią układu krwionośnego...Mięśniem...Ma związek z jelitami...Drogą somatyzacji odkryjemy te połączenia i w dalszej części będziemy podążać za ruchem w odniesieniu do układu szkieletowego oraz motoryki...Dążąc do ucieleśnienia poruszamy się z rytmami serca i odniesieniem serca do zmysłów.

 

 

 

 

 

Natalia Iwaniec 

Certyfikowana nauczycielka Gaga od 2012 roku, choreografka i tancerka. Pracowała jako nauczycielka i choreografka w takich zespołach i szkołach wyższych jak Rambert Dance Company, The Place czy Trinity Conservatory of Music and Dance w Londynie, National Dance Company Wales w Cardiff, Capella Cracoviensis w Krakowie jak i na festiwalach w całej Europie, m.in. International Dance Week BUDAPEST czy Festiwal Cyrkulacje we Wrocławiu. Obecnie Natalia pracuje jako niezależna artystka, która rozwija swój choreograficzny język w pracy z tancerzami i aktorami w takich teatrach jak Teatr Migro w Krakowie czy Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie. Jako tancerka i choreografka jest związana z zespołem muzycznym TUUL z którym pracowała przy kilku videoklipach. Razem z grupą muzyków i tancerzy związanych z TUULem stworzyli spektakl SOME SIGH OF LIFE ktorego premiera odbyła się w grudniu 2023 w Fabryce Sztuki w Łodzi. 

http://nataliagaga.weebly.com/

fot.  Edyta Dufaj. 

Gaga

Gaga jest to język ruchowy stworzona przez Ohada Naharina, wieloletniego dyrektora i choreografa Batsheva Dance Company w Tel Avivie, Izraelu. Jest to praca z ciałem która polega na poruszaniu całą jego strukturą, na aktywowanie miejsc które są nie poruszone, na pracy z rytmem, wyobraźnią podczas jasnego prowadzenia nauczyciela, bez oceniania. Nauczyciel porusza się z uczniami cały czas. Nie ma luster. Nie zatrzymujemy się podczas 1h a skupiamy się na tym by słuchać swojego ciała, jednocześnie wychodząc ze strefy komfortu. Zajęcia Gaga/people są otwarte dla wszystkich chętnych powyżej 16 roku życia. 

 

Maciej Kuźmiński

Choreograf, pedagog i producent. Twórca i kierownik (2018-2022) pierwszej Polskiej Sieci Tańca. Jego niezależne prace tworzą repertuar Maciej Kuźmiński Company. Ukończył z wyróżnieniem kierunki BA Dance Theatre oraz Masters Choreography, na konserwatorium Trinity Laban w Londynie.

Od 2014 roku prace Kuźmińskiego były prezentowane ponad 200 razy w 21 krajach. Artysta otrzymał ponad dwadzieścia międzynarodowych nagród i wyróżnień za spektakle stworzone w ramach Maciej Kuźmiński Company. Jako gościnny choreograf tworzył między innymi dla Staatstheater Kassel (Niemcy), Scapino Ballet Rotterdam (Holandia) czy Polskiego Teatru Tańca. Jest także autorem spektakli dyplomowych dla studentów Trinity Laban (Anglia), ArtEZ (Holandia), Codarts (Holandia), PERA GAU (Cypr Północny) i Belgrade Dance Institute (Serbia).

Jego prace charakteryzują się prostotą kompozycji, operują płynnym i dynamicznym językiem ruchu, oraz dotyczą koncepcji egzystencjalnych i filozoficznych. Od 24 lutego 2022 roku, czyli od wybuchu wojny rosyjskiej na Ukrainie, artysta skupia się na tematyce wojennej, współpracując z ukraińskimi artystami-uchodźcami i zajmując się „najważniejszym wydarzeniem w życiu milionów ludzi, w tym moim”.

W 2019 roku jedna z prac Kuźmińskiego Plateau została nieformalnie, ale skutecznie ocenzurowana po debacie na jej temat w Radzie Miasta Bytomia.

Od 2009 roku Maciej Kuźmiński rozwija autorską metodę ruchu i kompozycji zwaną Dynamic Phrasing. Oparta na pięciu filarach: I – Pętla, II – Laboratorium Ruchu, III – Frazy i Repertuar, IV – Praca w Podłodze, V – Koszyk Zadań. Metoda ta jest szeroko wykorzystywana przez choreografa w pracy artystycznej i pedagogicznej.

Dynamic Phrasing

Dynamic Phrasing zaprasza do wejścia w dialog z własnym ciałem, pielęgnując różnorodność właściwą naszej naturze i wykorzystując potencjał siły grawitacji. Dialog ten wzmacniany jest poprzez rygorystyczną i wielowymiarową praktykę, oraz głęboką pasję doświadczania ruchu. Dynamic Phrasing to podróż, która prowadzi nas do odkrycia i poszerzenia granic możliwości ciała, odsłaniając bogaty potencjał każdego tancerza, oswajając miękką siłę przepływu energii, oraz tworząc dynamiczny most, między ruchem, a szerokim pokładem ludzkiej wyobraźni.

Dynamic Phrasing pozwala stworzyć barwny język wyrazu, pozwalając jednocześnie powrócić do radości i spokoju płynącego z ruchu. Metoda, rozwijana od 2009 r. przez Macieja Kuźmińskiego, opiera się na pięciu komplementarnych praktykach, zwanych filarami. W zależności od potrzeb i okoliczności, filary Pętla, Laboratorium Ruchu, Sekwencje i Repertuar, Praca z Podłogą, oraz Koszyk Zadań re-kompozycja, pozwalają tworzyć, przekształcać ruch, oraz nadawać mu intencję, jednocześnie oferując solidne podstawy techniczne prowadzące do charakterystyczny stylu tańca.

Od 2022 roku dwoje nowych instruktorów z Polski zostało certyfikowanych w Dynamic Phrasing. W 2024 przeprowadzony został pierwszy warsztat „Intensiv” metody, oraz drugie szkolenie instruktorskie przy współpracy z Wydziałem Teatru Tańca w Bytomiu, certyfikujące kolejnych dwoje instruktorów z Ukrainy i Niemiec.

Opierając się na 5 filarach Dynamic Phrasing tworzy kompletny język wyrazu, pozwalając jednocześnie powrócić do radości i spokoju płynącego z ruchu.

Maciej Kuźmiński jako pedagog Dynamic Phrasing uczył na zaproszenie wiodących konserwatoriów tańca współczesnego w Europie takich jak Codarts Rotterdam, ArtEZ w Arnhem, Trinity Laban w Londynie, University of Calgary w Kanadzie, Belgrade Dance Institute oraz PERA na Cyprze. Wielokrotnie prowadził również warsztaty dla profesjonalnych zespołów, w tym dla Polskiego Teatru Tańca.

Dynamic Phrasing to autorska metoda ruchu i kompozycji rozwijana przez Macieja Kuźmińskiego od ponad dekady. Jej głównym celem jest wytworzenie i wykorzystanie przepływu energii przez ciało, która poprzez różnorodne rytmy i odcienie jakości buduje wszechstronność, jak i miękką siłę u tancerza. Opierając się na 5 filarach Dynamic Phrasing tworzy kompletny język wyrazu, pozwalając jednocześnie powrócić do radości i spokoju płynącego z ruchu.

Maciej Kuźmiński jako pedagog Dynamic Phrasing uczył na zaproszenie wiodących konserwatoriów tańca współczesnego w Europie takich jak Codarts Rotterdam, ArtEZ w Arnhem, Trinity Laban w Londynie, University of Calgary w Kanadzie, Belgrade Dance Institute oraz PERA na Cyprze. Wielokrotnie prowadził również warsztaty dla profesjonalnych zespołów, w tym dla Polskiego Teatru Tańca.

Maciej Kuźmiński poprowadzi zajęcia dwóch z pięciu filarów Dynamic Phrasing. W ramach warsztatów z filaru IV DP – pracy z podłogą, nauczysz się wydajnie i bezpiecznie poruszać w parterze, przyswoisz spójny i dynamiczny język ruchu pozwalający na opanowanie zróżnicowanych fraz ruchowych. Zajęcia pracy z podłogą to porządna dawka ruchu i pozytywnej energii, połączona ze szczegółową wiedzą z zakresu techniki ruchu. Warsztaty z III filaru DP pozwolą ci na naukę najnowszego repertuaru Macieja Kuźmińskiego. Będzie to szansa na sprawdzenie się w złożonym i dynamicznym ruchu spektaklu Élan, który miał swoją premierę w 2025 roku w Holandii. Sekwencja będzie dla ciebie wyzwaniem nie tylko tanecznym, ale również rytmicznym i przestrzennym.

Katarzyna Bukowska

Nauczycielka jogi, techniczka masażystka, założycielka przestrzeni pracy z ciałem „W PEŁNI”.
Jej ścieżka to wielowymiarowa podróż przez praktyki somatyczne, neuroplastyczne i oddechowe – od klasycznej hatha jogi, przez pranajamę, techniki automasażu, neuromobilizację, aż po pracę z dźwiękiem. W pracy łączy elementy jogi, pracy powięziowej, koncentracji oddechowej oraz muzykoterapii – wykorzystując m.in. wibracje mis tybetańskich i techniki komórkowego harmonizowania ciała poprzez dźwięk.
Jej zajęcia to nie tylko praktyka asan – to subtelna praca z głębokimi warstwami ciała i układu nerwowego, której celem jest odnajdywanie harmonii ruchu, oddechu, świadomości i wibracji.

Poprzez ruch intuicyjny, świadomy dotyk, oddech kierowany intencją oraz terapeutyczną moc dźwięku, wspiera procesy autoregulacji, głębokiego odprężenia i powrotu do pełnej obecności w ciele.
Uważa ciało za mądrą, samoregulującą się strukturę, która – kiedy jest wysłuchana – staje się przewodnikiem w stronę wewnętrznej ciszy, regeneracji i wolności.

Na co dzień inspiruje ją kontakt z naturą, cykliczność życia oraz czuła obecność we własnym ciele.
Na festiwalu Sfera Ruchu poprowadzi autorskie warsztaty, podczas których praktyka jogi wzbogacona zostanie o elementy automasażu, pracy z mapą ciała w mózgu oraz narzędzia wspierające neuroplastyczność, koncentrację i świadome odprężenie.
To zaproszenie do spotkania ze sobą – w pełni.

Poranna joga

W trakcie 1-godzinnej porannej praktyki przekażę techniki wspierające integrację mózgu oraz pracę z konkretnymi nerwami. W jakim celu to wszystko?
Jako tancerze doskonale wiemy, że taniec to nie tylko ruch – to także koncentracja, świadomość ciała i emocji, precyzja oraz płynność.
Neurojoga to nowoczesne podejście, łączące jogę, neuroplastyczność i techniki pracy z układem nerwowym.

Korzyści dla tancerzy i tancerek to m.in.:
– poprawa koordynacji i balansu,
– zwiększenie elastyczności i mobilności,
– redukcja napięcia i stresu – wsparcie w regeneracji,
– lepsza koncentracja i pamięć ruchowa – ćwiczenia aktywujące mózg usprawniają zapamiętywanie choreografii,
– prewencja kontuzji – rozwijając propriocepcję i świadomość ciała, zmniejsza się ryzyko przeciążeń i urazów.

Harmonogram

1. Uziemienie i rozluźnienie – joga neurodynamiczna.

Rozluźnienie napięć w ciele, wyciszenie układu nerwowego, przygotowanie ciała do wydajniejszej pracy z ruchem. Z wykorzystaniem automasażu powięziowego, sekwencji asan, technik oddechowych i medytacji sensorycznej.

2. Mobilność i lekkość – dla płynności ruchu.

Praca nad mobilnością, usprawnieniem komunikacji ciało – mózg, rozwijanie siły i elastyczności,

3. Regeneracja i głęboki reset.

Celem tego spotkania będzie regeneracja układu nerwowego i powięziowego po intensywnych treningach i występach oraz głębokie odprężenie.